Cases

YouTubers omarmen Red Bull Culture Clash

Cases

Op 26 mei 2016 vond de Red Bull Culture Clash voor de eerste keer in Nederland plaats in Ahoy Rotterdam. Vier acts uit verschillende muziekgenres, gewapend met exclusieve dubs en compleet vernieuwende interpretaties van bestaande tracks, zorgden voor een keiharde muzikale strijd. Om de moeilijk bereikbare jongeren te interesseren en de kaartverkoop aan te jagen, koos Red Bull voor een samenwerking met RTL.

De kanalen van influencers Kwaaivines, ZU5E, Défano Holwijn en Negativ werden ingezet om zoveel mogelijk video views te behalen. Vanaf vier weken voor het event genereerden de mannen awareness onder hun fans via social posts op Facebook en Instagram en ze maakten toffe video’s voor hun YouTube-kanalen. Zo ging ZU5E in gesprek met DJ Moortje, dé bubbling koning van Nederland, en testten de jongens elkaar in de best friend tag challenge. Op 26 mei waren de YouTubers achter de schermen van de optredens aanwezig om live vanaf Ahoy te streamen. Op de social kanalen van RTL 5 en RTL XL werden korte fragmenten gedeeld die doorverwezen naar de live uitzending op RTL XL. Via billboarding, brand promo’s en live promo’s werd de Red Bull Culture Clash aangejaagd bij RTL 5 en RTL XL.

Achteraf werden alle kanalen ingezet om een spetterende aftermovie te verspreiden. De online campagne werd ondersteund met leuke content zoals quizzen en lijstjes met bijvoorbeeld de top 5 vetste fragmenten. Aansluitend op het event was Red Bull’s rockumentary op 17 juni te zien bij RTL 5 en vervolgens op RTL XL.

De actie resulteerde in maar liefst 1.650.000 video views en nog eens tienduizenden extra views via de Snapchat accounts van de influencers. De campagne zorgde onder jongeren voor extra awareness voor de Red Bull Culture Clash. Zo werd er bijgedragen aan een verhoogde merkassociatie met muziek en unieke events en werd er gezorgd voor extra ticketsale.