Defensie wilde in het voorjaar van 2018 hun verschillende gevechtsfuncties van het werkgeversmerk laden. Onder deze functies vallen de diverse eenheden: mariniers, luchtmobiel en pantsergenie. Met een (deel)campagne in een andere neutrale omgeving wilden zij specifiek jongeren bereiken en inspelen op hun belevingswereld. Door ze aan te laten sluiten bij Concentrate Bold, hét online kanaal voor jonge mannen van 18 tot 25, kwamen zij in contact met hun gewenste doelgroep.
Na een geslaagd eerste seizoen van Untrained, waarin onder anderen Niels Oosthoek ongetraind de Nijmeegse Vierdaagse liep en Rijk Hofman ongetraind een triatlon moest doen, verbond Defensie zich aan een tweede seizoen van dit format. In acht afleveringen draaiden Concentrate Bold-presentatoren Niels Oosthoek en Rijk Hofman volwaardig mee met drie verschillende eenheden van de gevechtsfuncties, wederom volledig ongetraind. Zij ondergingen zware trainingen die voor weinig mensen zijn weggelegd. Hiermee kreeg de jongere doelgroep een uniek en compleet beeld van de verschillende gevechtsfuncties binnen Defensie.
Het doel van de campagne was om awareness te creëren en duidelijk te maken dat jongeren voor een uitdagende baan bij gevechtsfuncties van Defensie terechtkunnen. Ook wilden zij een inkijk geven in het werk van hun militairen in een gevechtsfunctie. Daarnaast was een doelstelling om het kennisniveau van de functies inhoudelijk omhoog te brengen. Externen moesten de overeenkomsten en verschillen tussen de diverse eenheden begrijpen. Benieuwd naar hoe de campagne er volledig uit zag? Bekijk de casevideo!