Cases

Introductie Toon Zon van Eneco biedt breed publiek en zonnepaneelbezitters 'opgewekte' content

Cases

Eneco, RTL Nederland, Buienradar, Volt en Mindshare sloegen de handen ineen voor een uniek branded content concept rond de introductie van Toon Zon. Deze uitbreiding op de slimme thermostaat Toon van Eneco geeft direct inzicht in wat je zonnepanelen opleveren, zowel in kilo-watt-uur als in euro’s.

Vanuit het centrale thema ‘opgewekt’ werd relevante content voor TV en web ontwikkeld. Inspirerend voor een breed publiek en functioneel voor zonnepanelenbezitters. Om brede bekendheid voor de propositie te genereren vormden Buienradar en RTL Weer de basis voor de samenwerking. In de goed bekeken primetime uitzendingen van het RTL Weer presenteerden onze meteorologen relevante onderwerpen als: de kracht van de zon, het meest duurzame dorp van Nederland en de hoeveelheid opgewekte energie gedurende een zonnige dag. Online video’s zorgden vervolgens voor verdieping.

Deze exclusieve content werd via diverse platformen verspreid, waaronder Buienradar, het RTL Nieuws Magazine, social media kanalen Facebook en Twitter, YouTube en de owned media kanalen van Eneco. Om extra awareness en bereik te creëren, werd de campagne op TV ondersteund met tailormade identspots, billboards en brand promo’s bij RTL 4. Online inzet was een mix van rich media en native advertising op Buienradar, Zomerrader en de site www.hoeopgewektisnederland.nl. Hier was een interactieve kaart te zien waarin een verband werd gelegd tussen live weerdata en het positieve sentiment op Twitter en Instagram.

De campagne leidde tot een stijging in merkbekendheid van Toon onder alle contactgroepen. Onder potentiële klanten steeg deze van 65% naar 73%. Opvallend was ook het positieve effect op de propositiebekendheid. Maar liefst 44% van de dagelijkse RTL 4-kijker was na de campagne bekend met Toon Zon van Eneco.