Cases

De Juichpakkenkoorts van Jumbo en Roy Donders

Cases

Het doel van Jumbo was om tijdens het WK een sterke omzetstijging te realiseren. Daarnaast wilde zij bestaande klanten meer laten besteden en nieuwe klanten aantrekken door een spraakmakende WK-promotie. De samenwerking met RTL leidde tot een succesvolle koppeling met het RTL 5-format Roy Donders, Meer Dan Stylist Van Het Zuiden. Hij ontwierp voor Jumbo een speciaal oranje juichpak: het werd een ongekende WK-hype. De sponsoring heeft bijgedragen aan de run op de outfits, een recordomzet in mei en veel rumoer en free publicity. Jumbo profileerde zich als sympathieke supermarkt die het hart van de Oranjefan wist te raken.

De branded content campagne wist de doelgroep, boodschappers met een gezin, te bereiken via promo's, cromo's, billboarding, pre-rolls op RTL XL, commercials op de RTL-zenders, POS materiaal op de winkelvloer, print en outdoor. Het resultaat was verbluffend:

  • Het juichpak van Jumbo was met 80% bekendheid het meest bekende WK-premium bij de consument (bron: Oranje Barometer).
  • Jumbo was het meest besproken merk op social media na de aankondiging van het juichpak op 20 mei.
  • Op een bepaald moment in de campagne was het juichpak zelfs trending topic.
  • Tijdens de serie waren er bijna 31.000 berichten over het pak op Twitter, goed voor 25 miljoen impressies. Vergelijk in dezelfde periode: AH 6.700 berichten, Heineken 21.500 berichten.
  • Op Marktplaats waren direct na de lancering in het programma meer dan 18.000 zoekopdrachten voor het juichpak.