Maurits van der Goes

Trainee

RTL is een toonaangevende Nederlandse mediaorganisatie die voor grote uitdagingen staat. Je hoeft geen goeroe te zijn om te zien dat het televisielandschap sterk verandert. Netflix, YouTube en andere on-demand diensten veranderen ons kijkgedrag. Terwijl digitale kanalen zoals Google en Facebook nieuwe mogelijkheden voor adverteerders bieden. Echter, kent RTL de Nederlandse consument al ruim 25 jaar. Met Videoland en RTL XL hebben we hoogwaardige on-demand diensten. En advertenties kunnen we steeds beter targetten. Dit zijn producten die veelal intern ontwikkeld worden. Dit is uniek in de Nederlandse mediasector. Die visie en instelling sluiten perfect aan bij mijn ambitie: datagedreven oplossingen bouwen die een sector op een positieve wijze veranderen. Een kennisrijke en ambitieuze omgeving is hiervoor onmisbaar. Bij RTL heb ik al die elementen gevonden.

RTL biedt een combinatie van datakennis en -vraagstukken in een ontspannen sfeer. Er is ervaring met het ontwikkelen van complexe oplossingen en moderne technologie is aanwezig. Tegelijk komen er vanuit de hele organisatie verzoeken om meer datagedreven te worden. Daarom staat voor mij het werkwoord 'verbinden' dagelijks centraal. Het verbinden van verschillende databronnen. Verbinden van nieuwe technologie en methoden met datastromen. Maar natuurlijk ook het verbinden van afdelingen met nieuwe inzichten. Om dit mogelijk te maken, word je snel verantwoordelijk voor eigen projecten en datastromen. Tegelijk werk ik samen met ervaren collega's die sturing en feedback geven, waarbij ik de vrijheid heb om innovatieve oplossingen te ontwikkelen.

Afgelopen jaar heeft RTL een eigen Spark-platform binnen Amazon EMR ontwikkeld. Dit is het middelpunt van onze data-activiteiten. Recent heb ik hieraan de data van onze digitale advertentieveilingen gekoppeld. Een goed voorbeeld van een eigen grote databron waar veel potentie in zit. Inmiddels ondersteunen de eerste analyses al onze activiteiten. Bij het ontwerpen van deze infrastructuur was er specifiek oog voor eenvoudigheid en schaalbaarheid. Dit alles om de stabiliteit nu en in de toekomst te waarborgen. Het datavolume van deze en andere bronnen bij RTL zal immers alleen maar toenemen. De komende maanden stort ik mij op de personalisatie van RTL Nieuws. Met een combinatie van Python algoritmes willen we de website en app deels toespitsen op jouw interesses. Leerzame en waardevolle dataprojecten waarmee ik bijdraag aan de digitale transformatie van RTL.