RTL Z’s techplatform Bright heeft ‘garage-inventor’ Colin Furze weten te strikken voor een plek op het podium van techfest Bright Day. Deze enthousiaste Brit weet met zijn bijzondere uitvindingen als de raketfiets en magneetschoenen miljoenen kijkers naar zijn Youtube-kanaal te trekken. “Ik kijk ontzettend uit naar mijn bezoek aan Bright Day”, laat Furze weten. “Ik heb vooral veel zin om mijn Nederlandse fans te ontmoeten, omdat zij mij altijd steunen en altijd erg enthousiast reageren op mijn video’s.” Volgens Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande is Colin Furze de meest aanstekelijke nerd op YouTube. “Hij maakt alles zelf vanuit de ondergrondse bunker in zijn achtertuin, de ultieme mancave.” Het grootste tech-festival van Nederland vindt plaats op zaterdag 5 en zondag 6 november in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Bright Day laat bezoekers de nieuwste technologische ontwikkelingen zien én beleven. Zo laat de Birdly Virtual Reality Simulator je boven een stad vliegen en in de Whiplash Chair waan je je compleet in een andere wereld. Verder op Bright Day: de Virtual Reality gear van Samsung, de Sony Playstation VR, de Hololens mixed-reality headset en een drone-race verzorgd door het Nederlandse Formula FPV. Ook is wereldkampioen robotvoetbal Tech United van de TU Eindhoven aanwezig.
Maxim Hartman leidt het podiumprogramma vol inspirerende sprekers zoals André Kuipers, gamedesigner Adriaan de Jongh, Hyperloop-teamcaptain Tim Houter van de TU Delft en de winnaar van de Accenture Innovation Awards. Tim Geurtjens presenteert de MX3D geprinte brug die in Amsterdam komt te staan. En uiteraard verzorgt Brights eigen David Lemereis de enige echte Uitpakparty XXL gadgetshow.
Ook jonge techies hoeven zich niet te vervelen: samen met Generation Discover van Shell is er een aparte Bright Kids-area ingericht. Hier kunnen de jongste bezoekers onder meer met de zogenaamde ‘klooikoffers’ zelf aan de slag om zo op een leuke manier kennis maken met techniek.
Bright Day is de afsluiter van de Tech week bij RTL Z en is dit jaar groter dan ooit. Het festival duurt twee dagen, verwacht 10.000 bezoekers en is verhuisd naar een grotere locatie, de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Kaartjes zijn te verkrijgen via www.brightday.nl en kosten 17,50 euro p.p. en voor kinderen tot 12 jaar 7,50 euro p.p. (incl. service kosten).
Zo vierde Colin Furze deze zomer zijn 3 miljoenste abonnee op YouTube: