Persberichten

Kennis van eerste hulp in Nederland schrikbarend laag

RTL Ventures investeert in groeimarkt EHBO

Nicolas Eglau en Eugène Kuipers ondertekenen overeenkomst
Nicolas Eglau en Eugène Kuipers ondertekenen overeenkomst
Persberichten

Op 12 december 2013 maakt de investeringstak van RTL Nederland bekend dat het bedrijf een belang neemt van 38,4% in online cursusaanbieder Dutch Learning Company (DLC). DLC is de grondlegger van de eerste en inmiddels grootste online EHBO-cursus in Nederland: IedereenEHBO. RTL Ventures (RTL) maakt zich samen met DLC sterk om de zelfredzaamheid van Nederlanders met betrekking tot het bieden van eerste hulp te verhogen. Het percentage dat kennis heeft van eerste hulp is in Nederland nu nog slechts 3,2%. (Bron: Het Nederlandse Rode Kruis).

Details

  • IedereenEHBO maakt het mogelijk om op een snelle en makkelijke manier EHBO-kennis onder de knie te krijgen.
  • De theorie kan men thuis via e-learning bestuderen, waarna de opgedane kennis in de praktijk wordt geoefend bij een van de 200 cursuslocaties verspreid door heel Nederland, zogenaamd blended learning.
  • De cursus EHBO bij Kinderen van IedereenEHBOis goedgekeurd door het Rode Kruis. De cursuskosten worden door veel verzekeraars in Nederland geheel of gedeeltelijk vergoed.
  • Jaarlijks volgen meer dan 30.000 mensen een cursus bij IedereenEHBO. Er is een groeiende behoefte onder jonge ouders om hun EHBO kennis te vergroten.

Feiten

  • Slechts 3,2% van de Nederlanders heeft EHBO-kennis.
  • Nederland doet daarbij zwaar onder voor overige West-Europese landen als Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen.
  • EHBO staat in toenemende mate in de belangstelling in Nederland en vormt daarmee een interessante groeimarkt.
  • Met name bij ouders ontstaat een latente behoefte om een EHBO-cursus te volgen.
  • De reden dat men toch geen cursus volgt, is veelal tijdgebrek, de kosten, het ondoorzichtige aanbod van gecertificeerde cursussen en het vertrouwen op anderen.

Citaten

Eugène Kuipers, directeur en oprichter van IedereenEHBO: “Het kennisniveau van EHBO is in ons land nog altijd schrikbarend laag. Uit gegevens van het Rode Kruis blijkt dat in 2012 nog maar 3,2%1 van de Nederlanders beschikt over een EHBO-diploma. Door onder andere centralisatie van ziekenhuizen en langere aanrijtijden van ambulances duurt het steeds langer voordat slachtoffers professionele hulp wordt geboden. De zelfredzaamheid van mensen met betrekking tot eerste hulp wordt dan ook steeds belangrijker. Bovendien gaat er een preventieve werking uit van EHBO. Mensen met een EHBO-diploma blijken zich namelijk bewuster te zijn van onveilige situaties. RTL geeft ons de slagkracht om het belang van EHBO verder onder de aandacht te brengen van het Nederlands publiek.”

Nicolas Eglau, directeur Ventures bij RTL Nederland: “Om het belang van gedegen EHBO-kennis bij een breed publiek onder de aandacht te brengen, investeren we niet alleen financieel, maar ook met onze marketingpower. Hulp en zelf zorgdragen voor een goede gezondheid op een laagdrempelige manier zijn vertrouwde thema’s binnen RTL. De e-learning methode van IedereenEHBO sluit hier goed bij aan. Uit onderzoek weten we dat verschillende mensen interesse hebben om een EHBO-cursus te volgen, maar hier vaak geen tijd voor vrij kunnen maken. Daarom geloven we in de kracht van online leren in combinatie met trainen in de praktijk op een zelfgekozen moment. In deze vorm van kennisoverdracht zien we volop mogelijkheden om door te trekken naar andere segmenten waar RTL Ventures zich op richt, zoals persoonlijke financiën.”

Relevante links

http://www.iedereenehbo.nl http://www.dutchlearning.com http://www.rtlventures.nl

Over Dutch Learning Company

Dutch Learning Company is in 2008 als eerste opleider in Nederland gestart met het aanbieden van EHBO-cursussen door een combinatie van e-learning en een halve dag praktijk via de website www.iedereenEHBO.nl. In een korte periode is DLC uitgegroeid tot de grootste aanbieder van EHBO-cursussen in heel Nederland. InternetBHV.nl, InternetVCA.nl en InternetHeftruck.nl zijn andere initiatieven van Dutch Learning Company.

Over RTL Ventures

RTL Ventures is de investeringstak van het allround media en entertainmentbedrijf RTL Nederland. RTL Ventures richt zich op het benutten van new business kansen op uiteenlopende consumentenmarkten. Dit doet ze vanuit eigen kracht of door te investeren in snel groeiende bedrijven met een bewezen concept die zich met funding en de inzet van RTL media en expertise versneld verder kunnen ontwikkelen. Het mobiele merk Sizz (in samenwerking met Vodafone), datingsite Pepper, restaurant reserveringssysteem Couverts en online fashion platform Miinto (joint venture met Miinto International) maken naast het online oefenprogramma Squla deel uit van RTL Ventures.