RTL Ventures en KPN Ventures zien kansen om samen start-ups op het gebied van e-health naar een hoger plan te tillen. Dat maken de investeringstakken van RTL (RTL Ventures) en KPN Nederland (KPN Ventures) vandaag bekend. RTL heeft met zijn tv-zenders en digitale platformen de marketingpower en het bereik onder consumenten om e-health toepassingen bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. KPN heeft toonaangevende vaste en mobiele netwerken, de knowhow op het gebied van connectiviteit en een groot aantal klanten in de zorgsector. Door deze krachten te bundelen zien beide partijen mogelijkheden om de groei van producten, diensten en toepassingen op het gebied van e-health te versnellen en te vergroten.
Het gebruik van e-health toepassingen zit in de lift en biedt mogelijkheden voor vele groepen in de samenleving. Toenemend gebruik kan leiden tot verhoogd bewustzijn over voeding, stelt mensen in staat meer grip te krijgen op hun eigen gezondheid en vitaliteit, faciliteert mantelzorgers en zal de zorg ingrijpend kunnen verbeteren. Dat maakt de e-health markt voor beide partijen een belangrijk segment om in te investeren.
Bert Habets, CEO RTL Nederland: “E-health is een thema waar meer en meer vraag naar is in Nederland. Er is een groeiende behoefte om zelf grip te hebben op eigen gezondheid en vitaliteit en in de zorg en diensten daaromheen. Je ziet steeds vaker dat er in die markt veelal door nieuwe technologie gedreven initiatieven ontstaan van slimme, ondernemende mensen. Maar de markt is nog erg versnipperd. Ik denk dat partijen als KPN en RTL een grote rol kunnen spelen in het verbinden en laten groeien van deze initiatieven om zo nieuwe, innovatieve oplossingen te bieden voor bestaande problemen. Zo kunnen we de zelfredzaamheid van de samenleving op vele manieren stimuleren.”
Jan Kees de Jager, CFO KPN zegt over de samenwerking: “De opkomst van het Internet of Things zal naar verwachting ook op de zorgsector een grote impact hebben – met e-health oplossingen die potentieel kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering, het leveren van een betere klantervaring, en het verlagen van kosten. Wij zien kansen om samen met RTL de e-health markt te verkennen, en potentieel kunnen we ook gezamenlijk investeren in e-health start ups die door de combinatie van expertise en bereik van RTL en KPN sneller kunnen door ontwikkelen tot een zakelijk succes.”
RTL en KPN oriënteren zich momenteel op de e-health markt en trekken gezamenlijk op in de zoektocht naar geschikte initiatieven. De focus ligt op initiatieven waarbij de relevante expertise van beide bedrijven echt onderscheid kan maken. Het staat partijen vrij om daarnaast ook individueel in e-health initiatieven te investeren.
Relevante links
Website KPN Ventures Website RTL Ventures
Over KPN Ventures
KPN Ventures is een door KPN opgezet investeringsfonds om outside-in innovatie te bevorderen en de betrokkenheid van KPN bij start-ups te vergroten. Verwacht wordt dat dit voor KPN klanten innovaties in de producten, diensten en netwerken zal versnellen en dat KPN hiermee een positieve bijdrage zal kunnen leveren aan de ontwikkeling van innovatie-ecosystemen in Nederland.
Over RTL Ventures
RTL Ventures is de investeringsdivisie van het allround media- en entertainmentbedrijf RTL Nederland. RTL Ventures richt zich op het benutten van new business kansen op uiteenlopende consumentenmarkten. Dit doet ze vanuit eigen kracht of door te investeren in snelgroeiende bedrijven met een bewezen concept die zich met funding en de inzet van RTL media en expertise versneld verder kunnen ontwikkelen. Datingsite Pepper, restaurant reserveringsplatform Couverts en online fashion platform Miinto (joint venture met Miinto International) maken naast het online oefenprogramma Squla, online cursusaanbieder Dutch Learning Company (bekend van o.a. iedereenEHBO) en online folderplatform Reclamefolder.nl deel uit van RTL Ventures.