Hoe sta jij in het leven? Blijf je in je comfortzone en houd je vast aan wat je al kent, of durf je onvoorwaardelijk te kiezen voor uitdaging, spanning, en avontuur? Vanaf vanavond komen de makers van ‘De Verraders’ bij RTL 4 met het nieuwe, adventure-reality-programma ‘Het Onbekende’, waarin tijdens een onvergetelijke reis veertien deelnemers zichzelf onder leiding van presentator Renze Klamer acht weken lang, keer op keer dezelfde vraag stellen: “Durf ik te kiezen voor ‘Het Onbekende’?
In opdracht van RTL heeft het inVotes panel van No Ties een representatief onderzoek* uitgevoerd onder 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder met diverse verrassende en interessante uitkomsten.
Durf jij te kiezen voor Het Onbekende? Wanneer het panel, net als de kandidaten van ‘Het Onbekende’, zonder uitleg of context de vraag: ‘Kies jij voor het bekende of het onbekende?’ voorgelegd krijgen, kiest 64% voor ‘het bekende’. Slechts 36% durft de sprong in het diepe te maken en kiest voor ‘Het Onbekende’. Opvallend genoeg kiezen hoogopgeleide mensen hier meer voor ‘het onbekende’ en is er bijna geen verschil tussen mannen en vrouwen.
Kiezen voor ‘Het Onbekende’ kan liggen in kleine dingen Het nieuwe RTL 4-programma ‘Het Onbekende’ zet aan het denken. De keuze voor de onbekende weg hoeft namelijk niet altijd in grootse en meeslepende keuzes te liggen, maar ook kiezen voor ‘het onbekende’ in meer doorsnee situaties kan leiden tot verrassing en uitdaging. Uit het onderzoek blijkt dat mensen liever op vakantie gaan naar een nieuwe plek (65%) dan naar een vertrouwde locatie (35%). Wederom kiezen hoogopgeleiden eerder voor een bestemming waar zij nog niet eerder zijn geweest. Nederlanders blijken zich niet uit te laten dagen wanneer het om eten gaat: men kiest het liefste voor het vertrouwde restaurant (56%) met hun bekende gerecht (51%).
Ten slotte kregen deze 1000 mensen van boven de 18 ook nog de keuze over werk. De resultaten: ook op de werkvloer blijkt de gemiddelde Nederlander een gewoontedier. Mensen kiezen het liefst om te blijven werken in dezelfde branche (44%) dan in een andere branche (32%). Ook wanneer we vervolgens dieper ingaan op het type werk dat het panel dan het liefste zou willen doen, wordt er wederom meer gekozen ‘het bekende’ dan voor ‘het onbekende’: 56% kiest ervoor om hetzelfde werk te blijven doen, dat ze op dit moment ook uitvoeren. 42% geeft aan liever werkzaamheden uit te voeren, die ze nog niet eerder hebben uitgevoerd. Ook in dit geval kiezen hoogopgeleiden eerder voor ‘het onbekende’ dan laagopgeleiden.
Nederlander houdt vast aan patronen De resultaten van het onderzoek geven aan dat wanneer het gaat om het maken van keuzes in hun leven, Nederlanders van 18 jaar en ouder over het algemeen liever kiezen voor de vertrouwde opties, dan voor het avontuur. Met elkaar blijken we het meest out-of-the-box te denken op vakantie, wanneer de keuze voor een onbekende bestemming toch sneller wordt gemaakt dan een bekende bestemming. Daarnaast blijken hoogopgeleiden vaker te kiezen voor een duik in het diepe dan de groep laagopgeleiden, die liever kiest voor ‘het bekende’.
Vanaf vanavond is de keuze in ieder geval simpel: kies voor 'Het Onbekende' om 20.00 uur bij RTL 4.
Download hier de actiefoto’s van de eerste aflevering van ‘Het Onbekende’ Download hier de persfoto’s van ‘Team Bekend’, hier de persfoto’s van Renze en hier de persfoto’s van ‘Team Onbekend’. Download hier de groepsfoto’s van ‘Team Bekend’ en ‘Team Onbekend’
‘Het Onbekende’ is ontwikkeld door IDTV en RTL Creative Unit en is vanaf vanavond acht weken lang te zien om 20.00 uur bij RTL 4.
* De vragen zijn representatief naar geslacht, leeftijd, opleiding en regio volgens de Gouden standaard. Uitgezet via het inVotes panel van No Ties.