Seven year itch?

Vandaag is aangekondigd dat ik eind juli RTL verlaat om een nieuwe uitdaging in het buitenland aan te gaan. Ik ben heel enthousiast over dit nieuwe avontuur en ik kijk er naar uit om wederom een nieuw land te ontdekken, samen met mijn gezin.

Tegelijkertijd was het een zware beslissing om dit geweldige bedrijf te verlaten. De afgelopen zeven jaar heb ik bijzondere momenten beleefd die garanderen dat ik me altijd verbonden zal blijven voelen met RTL Nederland. Ik heb hier uiteindelijk zeven jaar gewerkt en dus heb ik zeven speciale momenten uitgekozen om met jullie te delen:

1. Mijn eerste dag bij RTL

Ik kwam op de ochtend van 10 maart 2008 aan in Hilversum. Slechts een paar weken daarvoor had ik met Bert beklonken dat ik zijn team zou komen versterken. Ik wilde goed beslagen ten ijs komen en had twee weken lang privéles Nederlands gehad bij Annemarie uit Arnhem. Op mijn eerste dag voelde ik me zelfverzekerd genoeg om me in het Nederlands voor te stellen. Plotseling werd ik overvallen door twijfel en vergat ik alle ingestudeerde woorden, zinnen en zelfs de voorgekookte grapjes. Ik viel direct terug op het Engels. Het kostte me uiteindelijk zes maanden om een Hollander te worden.

2. Launch RTL Lounge

Op 2 oktober 2009 lanceerden we RTL Lounge, onze eerste Pay-TV kanaal. Daphne Deckers drukte in de kantine op een symbolische startknop. Een onvergetelijk moment. In augustus ondertekenden we de laatste distributiedeal voor RTL Lounge met Ziggo. We hadden nog maar twee maanden om dit 24/7 kanaal in ‘de lucht te krijgen’. Met een klein, maar buitengewoon team (Bert-Jan, Marnix en Nynke) hebben we het gelapt. Ik was zo trots!

3. De eerste Pepper-euro

De eerste RTL Venture was Pepper, ons eigen online dating platform. Omdat we niet de juiste partner konden vinden, besloten we het zelf te bouwen. Terugkijkend was het nogal een bold move gezien de internationale concurrentie. We zijn met niets begonnen, een paar powerpoint slides en dat was het. Gedurende 18 maanden heeft een team van creatieven ‘opgesloten’ gezeten in een kamer aan de Herengracht in Amsterdam om het concept tot leven te brengen. De eerste euro die we betaald kregen van onze eerste abonnee gaf mij een euforisch gevoel: er is geen mooiere beloning dan dat iemand bereid is zijn portemonnee te trekken voor iets wat jouw team heeft gecreëerd.

4. Studiereis naar Azië

Vorig jaar heeft onze directie een studiereis gemaakt naar Azië. Een week lang hebben we ons ondergedompeld in het mediagebruik van consumenten in China en Zuid-Korea. We spraken af met giganten als Tencent, Youku Tudou en Samsung, maar gingen ook met teenagers op straat in gesprek over hun mobiele gedrag. Zo’n intense week met bijna twintig meetings in Shanghai, Beijing en Seoul was een echte uitdaging voor ons directie team – en zeker de ultieme manier om verder als team te groeien.

5. Het succes van ‘RTL Late Night’

Als mensen in mijn internationale netwerk mij vragen naar de meest typische karakteristieken van Nederlandse tv-makers dan is mijn antwoord simpel: ze zijn gek op vernieuwing en het nemen van risico’s. Ik moet zeggen dat ik dat soms in de mentaliteit van mijn thuisland mis. De lancering van ‘RTL Late Night’ is in mijn ogen een geweldig voorbeeld van hoe uniek RTL Nederland is in dat opzicht. De eerste resultaten vielen tegen, maar Erland Galjaard, Matthias Scholten en Bert Habets gaven geen enkele blijk van paniek. Ze deden er gewoon nog een schepje bovenop om er een succes van te maken. Een mooi voorbeeld van succesvol leiderschap en innovatie.

6. De verhuizing van RTL Ventures naar Amsterdam

Na vijf jaar onder een dak te hebben geleefd met de rest van onze RTL-collega’s, was het in 2014 tijd om op kamers te gaan. In het begin hadden we ons moederbedrijf hard nodig om een vliegende start te maken. Couverts zou vandaag geen marktleider zijn als de hele RTL-organisatie zich niet had ingezet om het kleine en ambitieuze team op alle mogelijke manieren te ondersteunen. We hadden tijd nodig om volwassen te worden, op eigen benen te kunnen staan en de navelstreng door te knippen. We besloten om te verhuizen naar de stad waar een eigentijds Venture Capital Huis hoort te staan: Amsterdam. De eerste dag in ons kantoor aan het Weesperplein gaf een onbeschrijfelijk gevoel.

7. Alin

Mijn zevende en tevens laatste moment, was eigenlijk meer een dagelijks hoogtepunt: mijn traditionele ochtend “chit-chat” met Alin. De afgelopen jaren rekende ik mijn dagelijkse croissant af bij deze ongelofelijk vriendelijke en positieve vrouw van het PDX-team. Ze laat me (bijna) elke vorm van gedoe of maandagochtend blues acuut vergeten. Dank je, Alin!

Deze zeven momenten schetsen mijn tijd bij RTL. Een uniek bedrijf met een positieve en warme sfeer. RTL, ik ga je missen!