Point Break keert terug op het witte doek!

Het kopen van een film in scriptfase brengt een inherent risico met zich mee. Hoe geweldig een idee er op papier ook uit kan zien, in de praktijk kan er van alles misgaan. Zo hebben we te kampen gehad met castleden die uitvielen, een regisseur die ruzie maakte over het budget en vervolgens opstapte, en zelfs met een script dat in diverse 're-writes' dusdanig was toegetakeld dat we het idee waarvoor we hadden getekend er totaal niet meer in terugzagen.

Eerste beeldmateriaal

Doorgaans krijgen we de film die we op papier kochten enkele beurzen later in een private screening te zien. Gemiddeld zit tussen het moment van acquisitie en de oplevering van de finale versie van de film zo’n anderhalf jaar. Zo kochten wij eind 2013 op de AFM in Santa Monica in scriptfase de remake van Point Break. In de aanloop naar Cannes begin deze maand, meldde producent Lions Gate dat zij ons 35 minuten beeldmateriaal konden laten zien. Dat zijn de spannende momenten. Het idee was wederom goed; de makers hebben het uitgangspunt van het origineel -bankrovers die de surfwereld als dekmantel gebruiken- opgeschroefd en aangepast naar de 21e eeuw. De surfers zijn in de remake extreme athleten die rijke instanties beroven en de buit herverdelen onder de armlastigen.

Geslaagd?

Maar was het ook gelukt om deze prikkelende premisse te vertalen naar het witte doek? Het antwoord is een volmondig ‘ja’! Point Break knalt letterlijk van het scherm. De combinatie van extreme sports en 3D (uiteraard) zorgt voor een van de meest sensationele filmervaringen die ik ooit heb gehad. Lions Gate en Warner Brothers (de distributeur van de film in Amerika) hebben van het tot nu toe geschoten materiaal alvast een vlammende trailer gemonteerd, dus je kan met de link hieronder zelf je mening vormen.

Kijk dan ook gelijk even naar de trailer van We Are Your Friends (Nederlandse release 27 augustus), eveneens een prebuy die heel goed is uitgepakt.