Toen Bruce Willis en regisseur John McTiernan bijna dertig jaar geleden vriend en vijand verrasten met de magistrale actiethriller ‘Die Hard’ kon niemand voorspellen dat naar aanleiding van deze film een heus subgenre zou ontstaan. De plotlijn van 'Die Hard' is eenvoudig: bad guys bezetten object, één man ontzet de zaak van binnenuit. Sindsdien wordt elke actiefilm die min of meer dezelfde structuur volgt, omschreven als Die Hard On A… (het object in kwestie). Na eindeloze varianten (‘Speed’, ‘Sudden Death’, ‘Air Force One’) begon de formule de laatste jaren sporen van slijtage te vertonen. Ik had in elk geval al een hele tijd geen fijne ‘Die Hard’-kloon meer gezien. Tot ik een paar jaar geleden tijdens het filmfestival van Cannes op een bijzonder project stuitte.
Witte Huis
Nu Image, het bedrijf van powerhouse-producer Avi Lerner, had een interessante nieuwe invalshoek op het genre gevonden. Eén die, bij mij althans, direct tot de verbeelding sprak. Welke locatie willen we absoluut niet in de handen van terroristen laten vallen? Juist, het Witte Huis. Het project werd door beoogd hoofdrolspeler Gerard Butler zelf gepresenteerd in een sjieke beachclub aan de Croisette. Zoals je op de foto kunt zien, was het oorspronkelijk de bedoeling dat de film ‘White House Taken’ zou gaan heten. Maar toen filmstudio Sony bijna gelijktijdig een identiek project met de naam ‘White House Down’ aankondigde, werd bij nader inzien gekozen voor de titel ‘Olympus Has Fallen’ (Olympus is binnen de Amerikaanse geheime dienst het codewoord voor Het Witte Huis). Boze tongen beweren dat Sony eerder was en dat Nu Image het idee simpelweg heeft gejat, maar dat is moeilijk te bewijzen. Hoe dan ook, ik was laaiend enthousiast en het leek mij een interessante investering. Zeker omdat Nu Image de reputatie heeft om snel te produceren en we daarmee de release van Sony’s ‘White House Down’ waarschijnlijk voor konden blijven.
…Has Fallen 3
Harde las naar een paar jaar later. Inmiddels hebben we ‘Olympus Has Fallen’ met succes in de Nederlandse en Belgische bioscopen uitgebracht. Het was dan ook geen verrassing dat Nu Image vrijwel direct na het gebleken succes een sequel aankondigde: ‘London Has Fallen’. Ook ‘London’ bleek een hit. Nu Image besloot het opgebouwde momentum voorlopig niet los te laten. Tijdens mijn jaarlijkse bezoek aan de American Film Market begin deze maand was hét project van de beurs het aangekondigde vervolg op ‘Olympus Has Fallen’ en ‘London Has Fallen’. De titel? ‘Angel Has Fallen’. In dit derde deel van de franchise wordt in de titel opnieuw gebruikgemaakt van een codewoord dat de Secret Service gebruikt om presidentiële objecten aan te duiden. ‘Angel’ verwijst naar Air Force One, oftewel het vliegtuig van de Amerikaanse president en zijn staf. Toegegeven, ‘Angel Has Fallen’ is niet de eerste film waarbij het neerhalen van het presidentiële vliegtuig plotuitgangspunt is -onder andere ‘Big Game’ en het eerder genoemde ‘Air Force One’ gingen ons voor- maar binnen de al gevestigde verhaallijn van de ‘ …Has Fallen’ serie is het volgens mij een uitermate intrigerende wending. Kortom, een must-have…
Weg van de werkelijkheid
Met gepaste trots kan ik melden dat het ons gelukt is om de distributierechten voor Benelux binnen te slepen. In de loop van 2018 is ‘Angel Has Fallen’ te zien in de Nederlandse bioscopen. Nu maar hopen dat niemand het straks in z’n hoofd haalt om Trump uit de lucht te schieten want ik heb inmiddels ervaren dat fictie en escapisme niet te dicht in de buurt van de realiteit mogen komen. Ooit kochten wij op basis van het script de titel ‘Bastille Day’, een film die gaat over een terroristische aanslag in Parijs op 14 juli. Toen een gek dit jaar op de Franse feestdag met een vrachtwagen inreed op een vrolijk feestende menigte was een film met vrijwel hetzelfde uitgangspunt opeens behoorlijk onsmakelijk, wrang en ongepast. Laten we hopen dat films met angstaanjagende onderwerpen in de toekomst precies dát blijven wat ze zijn: fictie. Een uur of twee in een andere wereld en daarna terug naar de realiteit in de wetenschap dat wat je net hebt gezien waarschijnlijk nooit écht kan gebeuren. Ik ben een eeuwige optimist -misschien zelfs wel een romanticus- dus ik geloof in een toekomst waarin we van films zoals ‘Angel Has Fallen’ lekker ongecompliceerd kunnen blijven genieten. Wellicht is dat een naïeve gedachte, zeker gezien de afschuwelijke gebeurtenissen van alleen al de laatste twee decennia. Maar wat kun je anders verwachten van iemand die ‘Love Actually’ tot zijn favoriete films rekent?