Made in LA

Series zijn voor Videoland heel belangrijk. Om op de hoogte te blijven van wat er allemaal in de VS wordt gemaakt, bezoek ik jaarlijks met vier andere collega’s de LA Screenings. Dit is een negendaags evenement waar de nieuwste Amerikaanse series worden gepresenteerd.

Bij de LA screenings zijn ongeveer 1600 kopers uit de hele wereld aanwezig om de pilots van de studio’s te beoordelen en met de verschillende sales agents een deal te sluiten. Onder de kopers bevinden zich naast de traditionele televisiezenders ook steeds meer Pay TV kanalen en Video-On-Demand partijen, waardoor de competitie om de juiste titels te veroveren heviger is dan ooit.

Vierkante ogen

‘Jij kijkt series, borrelt en dineert voor je werk in Los Angeles? Relaxt!’ Dat is de gemiddelde reactie van vrienden als ik vertel over mijn trip naar de LA Screenings. Leuk is het zeker, maar in werkelijkheid is er weinig vrije tijd. We verlaten ’s ochtends vroeg het hotel om bij een grote studio als bijvoorbeeld Universal, Warner of Fox de hele dag series te kijken. En dat is best een opgave als je niet even kunt zappen. Aan het einde van zo’n screendag gaan we terug naar het hotel en kleden we ons om voor het avondprogramma. Dit is vaak een borrel en diner met de sales agents; de optimale netwerk gelegenheid.

Trends

De series waren dit jaar erg goed en we zagen een aantal interessante trends. Zo zijn veel series spin-offs van al bestaande populaire series of films. Zo komen Taken, Lethal Wapen nu ook als serie uit en wordt de serie Blacklist Redemption geïntroduceerd (spin-off serie van de populaire serie ‘The Backlist’). Diversiteit is ook in serieland een belangrijk thema; casts zijn steeds meer gemêleerd en bevatten vaker Europese acteurs. Een andere belangrijke trend is de toevoeging van futuristische elementen. Bij alle studio’s hebben we series gezien waarin tijdreizen werden gemaakt of futuristische technologie.

Smaken verschillen

Het leukste aan de LA Screenings vind ik het internationale karakter. Je ziet dat smaken echt verschillen. Bij een komedie waar de Aziatische inkopers bijna over de vloer rollen van het lachen, krult bij ons geen enkele mondhoek omhoog. Daarnaast zorgen de studio’s ervoor dat er bij de screenings voldoende acteurs en makers aanwezig zijn waar de potentiële kopers mee op de foto kunnen. Hier zie je ook grote verschillen tussen de kopers. Voor de een is het bijna een sport om met zoveel mogelijk celebs op de foto te gaan; de ander wil liever even op z’n gemak lunchen. Wij zijn meer van het laatste. Hoewel we toch een uitzondering hebben gemaakt voor Famke Janssen, een van de weinige grote Nederlandse actrices in Hollywood.

En nu?

Nu we terug zijn in Nederland hebben we de voorstellen richting de studio’s uitgewerkt en kan de strijd met de andere kopers beginnen. Hier is het spel wel echt veranderd van ‘local’ naar ‘global’. Waar we vroeger vooral streden met de Publieke Omroep en SBS zijn onze concurrenten nu ook Netflix en Amazon geworden. Het resultaat? Dat gaan jullie volgend jaar zien bij Videoland!