Let love rule

Nu Valentijnsdag er weer aankomt is er een hausse aan aandacht voor de liefde. #Valentijn is al een paar dagen trending op Twitter en Instagram telt al ruim 5,5 miljoen Valentinesday posts. De romantici onder ons denken na hoe ze hun (geheime) liefde dit jaar gaan verrassen. En voor de minder romantische mannen en vrouwen in een relatie ontstaat er lichte stress of ze nu wel of niet mee moeten doen met dit ‘commerciële’ feestje van de middenstand.

Voor de online datingindustrie is Valentijnsdag, de dag van de liefde, vreemd genoeg niet een heel speciale dag. Sterker nog, met deze dag wordt juist het einde van het online dating hoogseizoen ingeluid. Traditioneel begint het dating hoogseizoen direct na Kerst, want we willen vooral niet single de volgende kerstdagen ingaan. Na Valentijnsdag neemt het online daten langzaam weer af tot een normaal niveau.

Hoogtijdagen

Bij Pepper kijken we terug op een prachtig hoogseizoen. De aanloop was hectisch. We hebben in de laatste maanden hard gewerkt om Pepper volledig te vernieuwen met als doel de ervaring voor de klant, op alle devices, nog verder te verbeteren en een iets oudere doelgroep (30-ers) aan te spreken. Een week voor Kerst ging het nieuwe Pepper platform live. Het is makkelijker geworden om een profiel te maken, de look & feel is volwassener en professioneler geworden en het werkt onder de motorkap veel sneller en beter zodat we ook een heel goede mobiele ervaring geven. Iets later dan gepland gingen we live, want we liepen uiteraard tegen een paar technische uitdagingen aan. Maar de livegang ging uiteindelijk gelukkig verrassend soepel.

Liefde met een hoofdletter ‘L’

Daarnaast hebben we samen met ons nieuwe reclamebureau Dawn een gloednieuwe campagne ontwikkeld. De overgrote meerderheid van de commercials voor online dating zijn heel rationeel ingestoken. Je struikelt over de claims van slimste algoritmes, grootste databases en de meeste events. Wij hebben gekozen voor een heel andere benadering. In de nieuwe commercial staat niet het daten en de feiten centraal, maar juist de liefde tussen twee mensen. De Grote Liefde, dat is het waar het bij Pepper om draait. Dit laten we zien in een korte film met echte mensen, echte stellen, echte emoties en dus echte liefde. Ik ben heel blij met en trots op het resultaat.

En dan is natuurlijk de vraag: hebben de inspanningen het gewenste resultaat opgeleverd? Om kort te zijn: Ja! Een record aan nieuwe profielen, een record aan activiteit en de hoogste omzet ooit, terwijl we flink minder aan marketing hebben uitgegeven dan vorig jaar. Met de plannen die we hebben, ben ik ervan overtuigd dat we een goed jaar tegemoet gaan en meer bedankjes, trouwkaarten en geboortekaarten van oud-Pepperleden zullen ontvangen dan ooit tevoren.

Prins op de witte muis

Singles blijven altijd op zoek naar de liefde en steeds vaker zijn het datingsites die deze mensen bij elkaar brengen. Van de mensen die de afgelopen vijf jaar zijn gaan samenwonen, heeft ruim 13% elkaar online ontmoet. In de VS komt zelfs al meer dan 20% van de huwelijken voort uit online daten.

Ook ik heb ondervonden dat datingsites een prachtig liefdesverhaal kunnen opleveren. Bijna acht jaar geleden was ik zelf actief op de online datingmarkt. Onder het motto ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ schreef ik me in bij een datingsite. Ik had eerlijk gezegd geen grote verwachtingen en zag er zelfs een beetje tegen op. Maar ik vond het leuk en heb er zelfs mijn grote liefde aan overgehouden. Inmiddels hebben we samen twee kinderen en behoor ik, als online cupido, tot de groep minder romantische mannen die lichte stress ervaart rondom Valentijnsdag. Maar ach, bij de loodgieter thuis lekt de kraan vaak ook…

Fijne Valentijn!