Ik sta heel even stil…

Vandaag trap ik het RTL 25 jaar Jubileum Blog af. Deze maand vind je elke werkdag op onze jubileumsite een blog van iemand uit de illustere historie van ons mooie bedrijf.

Zowel voor als achter de schermen, binnen als buiten de RTL-muren. Voor mij begon het allemaal met mijn eerste baan als trainee bij de investeringsbank NIB Capital. Ik hoor je denken, toch een echte cijferaar die Habets. Wacht maar af! Ze hadden bij deze bank een zogenaamde mediadesk. Al snel werd ik daar verantwoordelijk voor het investeringsbeleid in de film en mediasector. Zo kwam ik in aanraking met Hollywood. Ik werd gegrepen door de dynamiek van die wereld en het heeft me nooit meer losgelaten. Toen ik 14 jaar geleden, via een tussenstop bij RTL Group, bij RTL Nederland terechtkwam breidde die passie zich uit naar tv. Nu klopt mijn hart sneller voor alles wat met media te maken heeft, want dit bedrijf is allang niet meer alleen wat we uitzenden via het televisiescherm in de huiskamer. RTL is uitgegroeid tot een allround multimedia- en entertainmentbedrijf met digitale platforms, video on demand met Videoland en een aandeel in NLziet, live events, zenders voor bijna elke doelgroep en nog veel meer.

Buitengewoon

Hoewel ik liever vooruitkijk, dan terug, heb ik toch heel veel herinneringen aan 25 jaar RTL. Aan de vele mooie programma's die hun stempel hebben gedrukt op Nederland. Zelfs de flops zijn me dierbaar, want als echte ondernemer weet ik hoeveel we daarvan hebben geleerd. Aan de verdrietige momenten, waarbij we te vroeg afscheid moesten nemen van collega's. En aan de ietwat buitennissige momenten, die het werken in media zo onvoorspelbaar en daarom zo bijzonder maken. Zo herinner ik me bijvoorbeeld de dag dat 60 man namens de FIOD in camouflage-outfit uit de bossen van het Mediapark kwam kruipen. Het pand werd hermetisch afgesloten en de leiding van ons bedrijf was even uit onze handen. Wat een belspelletje al niet kan veroorzaken… Of de maanden dat we in het holst van de nacht samenkwamen met het team van De Mol en een bataljon advocaten om te onderhandelen over de overname van de noodlijdende zender Talpa (later Tien). Avond na avond, glipten we een lokaal restaurant binnen, waarna we direct afdaalden naar de wijnkelder. Onzichtbaar voor de wereld zaten we daar tussen de mooiste Bordeaux en Loire wijnen te onderhandelen over voorwaarden en clausules.

Grenzeloze ambitie

Dat ligt ondertussen allemaal achter ons. Voor ons zie ik een wereld van onbegrensde mogelijkheden. We willen met RTL overal zijn waar de consument is. We kennen daarin geen grenzen. Dat hoort bij onze ondernemersgeest en rebelse inslag. We zullen Nederland steeds vaker tegenkomen op nog meer, nu nog ondenkbare, schermen en digitale platforms. In prachtige nieuwe programma's die amuseren, informeren of misschien wel een helpende hand bieden. Bij de incidentele misser, waar we vervolgens wakker van liggen om daarna heel snel opnieuw koers te bepalen en het beter te doen. En op plekken waar je ons niet direct verwacht, zoals we nu al doen met online daten, restaurant reserveringen en EHBO trainingen.

Lief Nederland

Nederland en RTL hebben samen heel wat meegemaakt. We zijn door heel veel emoties gegaan, van lachen tot ruziën, van huilen tot het uitschreeuwen van geluk, we zijn elkaar in de armen gevallen en we hebben elkaar door mooie en moeilijke momenten gesleept. Soms sloegen we elkaar een blauw oog, maar uiteindelijk bleven we elkaar trouw. Door alles heen zijn jullie kritisch gebleven als het nodig was en gul in waardering als we de spijker op z’n kop sloegen. En dat 25 jaar lang! Dank je wel. Op naar nog eens 25 jaar!