Hand in hand

In januari 2010 vertelde de Raad van Bestuur van Stage Entertainment mij dat men mede ten gevolge van de economische crisis zich wilde gaan concentreren op de core business/musicals. Tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden kon ik 100% zelfstandig Wentink Events in handen krijgen, nadat ik eerst altijd nauw had samengewerkt met John de Mol en later Stage Entertainment van Joop van den Ende.

Slapeloze nachten

Realistisch als ik ben, besefte ik al snel dat zelfstandig opereren, zonder support van John en Joop niet zonder risico’s was. De gedachte dat ik op latere leeftijd met de denkbeeldige vioolkist langs de deuren zou moeten, bezorgde mij menig slapeloze nacht. Ik besefte dat een prachtig inmiddels befaamd product als de 'Dinnershow' in deze tijd uitsluitend bestaansrecht heeft, als het gesteund wordt door een invloedrijke mediapartner. Op instigatie van Olaf Swinarski werd ik voor een zogenaamde quick scan geïntroduceerd bij Bert Habets (CEO) en Patrick Olde Scholtenhuis (CFO). De wederzijdse chemie leidde binnen enkele dagen tot een letter of intent en een maand later tot de introductie van RTL Wentink Events.

Even wennen

In vergelijking met de live entertainment cultuur waar ik jarenlang deel van uitmaakte, wordt er bij RTL rationeler gedacht en gehandeld. Daar moest ik aanvankelijk wel aan wennen. De in de praktijk ontstane merknaam 'Dinnershow' werd bijvoorbeeld als te oubollig +versleten en een aanvankelijk enthousiast ontvangen nieuw Dinnershow-script werd voor een groot deel naar de prullenbak verwezen. Men vergat daarbij weleens dat het om een live entertainmentconcept ging in plaats van televisieformat. Op dergelijke momenten ben ik gespeend van enig tactisch vermogen en dat leidde weleens tot spannende momenten.

Trots

Uiteindelijk staat het product bij RTL altijd centraal en is men bereid om eerder ingenomen standpunten te wijzigen en loyaal met de collega’s te delen. Wederzijds hebben wij, de mensen van live entertainment en televisie entertainment, uiteindelijk veel van elkaar geleerd. Met gepaste trots zie ik regelmatig de met liefde gemaakte ‘21 On Air’-commercials en hoor van mijn voormalige collega’s dat de shows nog altijd zeer succesvol en dikwijls uitverkocht zijn. Steeds opnieuw bewijst RTL een dynamisch en fantastisch geleid bedrijf te zijn met zeer gepassioneerde medewerkers.

Heel veel succes in de komende 25 jaar!