Vorige week was ik op uitnodiging van de NOS bij hun conferentie ter gelegenheid van 60 jaar NOS Journaal om mee te praten over journalistiek on demand. Ik moest wel even nadenken over het thema. Bij RTL proberen we namelijk zoveel mogelijk weg te blijven van dit soort labels, omdat we binnen tien jaar, en waarschijnlijk eerder, niet anders meer gewend zijn.
Zoeken naar antwoorden
Vandaag is on demand wat mij betreft een onderdeel van de nieuwe journalistieke flow, waarin breaking news, gepersonaliseerd nieuws, bulletins, lokaal nieuws en headlines naast elkaar bestaan. In het vraagstuk hoe we de toekomst van relevant en goed nieuws tegemoet moeten treden, hanteren we twee termen bij het RTL Nieuws: rethink & reform. Onze hoofdredacteur zoekt hierbij met zijn redactie naar antwoorden op vragen als: Hoe willen mensen worden geïnformeerd, Wat kan er beter, Wat willen ze wel en niet zien, Hoe willen ze nieuws consumeren, Welke nieuwe informatiebronnen zijn voor ons interessant enz. Rethink gaat over het beter toesnijden van journalistieke verhalen op de consument en reform gaat veel meer over de vorm waarin we dat doen. Het stimuleert ons om uit onze groef te stappen en korte metten te maken met heilige huisjes.
Met open vizier
Om antwoorden te vinden, is het voor journalistieke organisaties van groot belang dat ze uit hun comfortzone stappen. Je onderscheiden door innovatie moet een doel op zich zijn en is voor ons een permanent proces. Overigens niet alleen bij het nieuwsbedrijf, maar bij heel RTL. Innoveren is daarnaast een kwestie van mentaliteit. Een open visie op partnership met andere partijen en informatiebronnen, zoals mensen uit het zakenleven, zzp’ers, burgers of studenten, is noodzakelijk. We moeten ons beseffen dat we de wijsheid niet in pacht hebben, omdat de samenleving continue aan verandering onderhevig is. Juist door onszelf niet boven nieuwe ontwikkelingen te stellen, maar er middenin te staan, kunnen we zinvolle nieuwe perspectieven, duiding en verdieping bieden.
Samen experimenteren en ontwikkelen
Zo halen wij bijvoorbeeld onze doelgroepen letterlijk binnen. Dat deden we het afgelopen jaar op grote schaal bij de lancering van RTL Z als breed business netwerk met een 24/7 zender, website, apps en events. Op dit moment werken we bij RTL Nieuws samen met vier studenten, uit verschillende studierichtingen, die voor ons een nieuw product ontwikkelen voor hun leeftijdgenoten. Dat doen ze buiten de redactie om, zodat ze vrijuit en vanuit hun eigen behoefte kunnen denken. Die jonge doelgroep heeft nog steeds honger naar nieuws, maar wil het vooral op maat aangeboden krijgen. Behalve als het over breaking news gaat; dat willen ze ongevraagd ontvangen. Deze week hebben zij de resultaten gepresenteerd en die zijn veelbelovend. Nu gaan we samen kijken of we er ook echt een product van kunnen maken.
De investering meer dan waard
RTL krijgt de laatste jaren steeds meer erkenning voor de maatschappelijke rol die het bedrijf vervult. Het informeren is daarbij even belangrijk als het amuseren. Wil je een afspiegeling zijn van de samenleving, dan kun je niet zonder een onafhankelijke nieuwstak. Bovendien vind ik dat RTL Nieuws een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van de journalistiek in Nederland. Daar ben ik trots op en ik geloof dat er een rijke toekomst ligt voor een nieuwsbedrijf dat zich openstelt voor innovatie. Ons voortbestaan zal daarvan afhankelijk zijn.