Deze week is Erik Kepper gastcolumnist voor Broadcast Magazine.nl. Onder het motto 'De week van...' schrijft hij de hele week over wat hem zoal bezighoudt.
Vrijdag 26 juni
Volgende week start ‘Tour Du Jour’ en zoals ieder jaar zal deze weer te zien zijn bij RTL 7. Dit jaar gaat er echter iets bijzonders gebeuren. Een van onze partners, Yiro, gaat voor de Tour een samenwerking aan met ons digitale platform RTL XL. Op Yiro’s nieuwe YouTube-kanaal FC Afkicken zal vanaf 3 juli ‘Touring La France’ te zien zijn. In deze videoserie gaan Len Koeman (zoon van Erwin Koeman) en sportfanaat Jean-Paul Rison samen, zonder geld maar mét rugzak en tent, achter de Tour aan reizen. Ze mogen niet (betaald) met de trein, bus of het vliegtuig reizen, maar moeten het traject proberen mee te liften met argeloze voorbijgangers. Vanochtend verdiep ik me nog even extra in dit project. Een verslag van dit avontuur kan vanaf 3 juli iedere dag bekeken worden op RTL XL en op Yiro’s YouTube-kanaal: FC Afkicken. Ook in de tv-uitzending bij RTL 7 zal aandacht worden besteed aan Koeman & Rison. Weer een mooi voorbeeld van hoe online en televisie elkaar kunnen versterken.
Vanmiddag ga ik me voorbereiden op de RTL Masterclass van aanstaande maandag. Deze masterclass gaat over de trends en ontwikkelingen in het digitale landschap. Toppers als Mediacom, Unilever, MediaXplain, Universal Media en vele anderen uit de media- en adverteerderswereld zijn hiervoor uitgenodigd. Ik praat – het zal niet als een grote verrassing komen – over de dynamische wereld van MCN’s. Ik zal onder andere vertellen waar wij nu mee bezig zijn en hoe influential marketing kan bijdragen aan het behalen van bepaalde (communicatie)doelen. Aan de hand van verschillende cases laat ik zien hoe een merk op natuurlijke wijze geïntegreerd kan worden in de unieke content van populaire infuentials.
Gezien het goede weer vandaag gaan we deze vrijdag niet te lang door. Ik ben van plan om vroeger dan normaal het weekend in te luiden met een gezellige teamborrel op ons HQ. Proost!
Donderdag 25 juni
Deze ochtend komt Omid van BALLINNN’ langs. Met een maandelijks bereik van meer dan 900.000 unieke bezoekers is BALLINNN’ één van de snelst groeiende online lifestyle platforms voor jongeren. Er staan hele gave dingen op de planning aangezien BALLINNN’ op dit moment druk bezig is met het produceren van video’s. Omid gaat samen met zijn team vier webseries maken, variërend van satirische sketches tot een serie die wat meer de diepte induikt en bijvoorbeeld inzoomt op entrepreneurs uit de scene. Vandaag gaan we onder andere kijken naar de mogelijkheid tot structurele sponsordeals. Ik ben heel benieuwd naar de status van de video’s die we in september online kunnen verwachten.
Vanmiddag staat een meeting met het salesteam op de agenda en gaan we het hebben over afgeronde sales deals en opkomende campagnes. Onlangs heeft ons talent Mertabi, ter promotie van een opkomende film in samenwerking met filmdistributeur A-film, een Custom Production uitgevoerd. Deze succesvolle samenwerking gaan we evalueren en we gaan het hebben over verdere toekomstige samenwerkingen.
Eén van de grootste krachten van RTL MCN is sales. Veel bedrijven zijn op zoek naar een plek waar ze jong publiek kunnen bereiken. Jongeren lijken minder lineair tv te kijken en minder bladen te lezen, waardoor ze voor de adverteerder lastiger te bereiken zijn. Omdat onze talenten online hordes jonge betrokken fans achter zich hebben staan, biedt dit veel mogelijkheden voor merken. We krijgen regelmatig campagnebriefings binnen van merken die graag zouden willen samenwerken met onze influentials. Er is bijvoorbeeld een frisdrankfabrikant die deze zomer een gave stunt wil organiseren samen met een aantal van onze talenten. Uiteraard worden altijd relevante merken aan de influentials gekoppeld, omdat de kern van de reclameboodschap wel moet passen bij wat ze uitstralen en waar ze voor staan. Vandaag gaan we dan ook kijken welke van onze talenten goed bij de campagne passen. Aan de hand daarvan plannen we een sessie in met de geschikte talenten om over de mogelijke deal te brainstormen.
Zij weten als geen ander hoe ze een verhaal moeten vertellen en wat voor video’s hun fans graag willen zien. De talenten zullen naar aanleiding van de brainstormsessie een creatief idee uitwerken en dit verwerken wij vervolgens in het algehele concept alvorens we dit ter goedkeuring voorleggen aan de merken. Omdat ons salesteam ook onze andere bereiksplatforms mee kan verkopen, zoals RTL XL, RTL Lounge en tv, kunnen we bedrijven nog meer bereik bieden. Deze vorm van multichannel adverteren is daarom voor merken erg interessant.
Woensdag 24 juni
We gaan verhuizen! Ons team is sinds de start van RTL MCN, bijna een jaar geleden, enorm gegroeid en daarom is het tijd voor een groter pand. We werken nu al vanuit het hart van Amsterdam, maar we gaan nóg centraler zitten. Op zeer korte loopafstand van het station Amsterdam Centraal. Vanaf augustus zullen we het ruime pand aan de Nieuwezijds Voorburgwal betrekken. Vandaag ga ik weer even naar het pand kijken om de interieurideeën verder uit te werken. We willen een huiskamerachtige sfeer creëren die tegelijkertijd een industrieel karakter heeft. We creëren een studio in ons kantoor waar (live) opnames kunnen worden gemaakt voor onze eigen contentproducties. Daarnaast komt er een soort kas in ons kantoor te staan die wordt gebruikt voor o.a. creatieve brainstormsessies en andere meetings. Het wordt een echte ‘digital hub’ die uitstraalt waar wij voor staan: een perfecte ‘playground’ voor onze talenten om aan iets moois te werken. En natuurlijk komt er een aantal flexplekken voor de collega’s van RTL, zodat we intensief kunnen samenwerken aan de integratie van online video en TV.
Vanmiddag ga ik naar Hilversum voor de wekelijkse catch up met RTL Digital en TV. Als onderdeel van RTL kunnen en willen wij zoveel mogelijk kansen benutten om mensen via zowel YouTube, TV als digitale zenders te bereiken. Het van origine TV-format ‘Foute Vrienden’, waarin vier echte vrienden elkaar bepaalde (gênante) opdrachten laten uitvoeren, was eerst via YouTube gepromoot voordat het bij RTL 5 werd uitgezonden. Het was een groot succes om eerst online publiek te creëren. Hoewel ‘Foute Vrienden’ eigenlijk expliciet voor televisie was geproduceerd, werd het binnen korte tijd heel populair op YouTube. Dit komt o.a. omdat het format voldoet aan verschillende YouTube fundamentals. We gaan vanmiddag kijken hoe we deze integratie kunnen uitbouwen bij andere TV-formats zoals bijvoorbeeld RTL Late Night en Expeditie Robinson. Andersom gaan we ook de TV-programmering van RTL onder de loep nemen en overleggen welke talenten van RTL MCN bij bepaalde TV-formats zouden kunnen passen. Het is mooi om te zien hoe het televisiebedrijf en RTL MCN op deze manier succesvol op elkaar kunnen inspelen.
Dinsdag 23 juni
Ik begin de dag met een lekkere cappuccino op kantoor en verheug me op de afspraken die vandaag op de agenda staan. Straks komt namelijk één van onze grootste YouTube-sterren langs. Wie onze nieuwe aanwinst is, hou ik nog even onder de pet, maar hij heeft door zijn sterke persoonlijkheid, hoge gunfactor en kennis van de online doelgroep een hardcore fanbase achter zich staan. Samen met twee vrienden heeft hij een YouTube-kanaal en wat zij erg goed doen, is de interactie opzoeken met de kijker en ze betrekken bij hun video’s door bijvoorbeeld vragen te stellen en op comments te reageren. Een van de jongens maakt deze zomer een roadtrip. En zoals een échte social influencer betaamt, neemt hij tijdens zo’n avontuur natuurlijk zijn camera mee op pad. Ik ga samen met hem kijken hoe we van deze bijzondere reis een gaaf format kunnen maken. En hoe onze MCN dit project mogelijk productioneel zouden kunnen ondersteunen.
Niet alleen helpen we onze talenten graag met het bedenken van een nieuw social video format, we streven er ook naar om zelf nieuwe content producties te starten. Op dit moment zijn we druk bezig met het opzetten van ons eerste eigen ‘owned’ platform en vanmiddag gaan we verder met de voorbereidingen hiervan. De productie moet crossplatform relevant zijn, dus op social video platformen zoals YouTube en apps, maar bijvoorbeeld ook op televisie.
ls onderdeel van RTL hebben we het voordeel dat we de krachten kunnen bundelen van mensen uit verschillende disciplines. Ik zit samen met collega’s van RTL Digital, RTL Productions, en het programmabedrijf om tot een sterk multi platform plan te komen. Vandaag zoomen we in op wat het contentplan voor elk platform zou kunnen betekenen en werken we uit welke personalities er geschikt zijn voor deze gloednieuwe productie. Iets wat perfect geproduceerd is, kan namelijk door de juiste personalities naar een nóg hoger level worden getild. Omdat wij ‘echtheid’ heel belangrijk vinden, en dit ook het beste werkt voor de beoogde doelgroep, willen we graag influentials in de productie hebben die nu al bevriend zijn. Zodat de chemie straks van het beeld afspat, want dat kan je immers niet faken. We gaan vandaag dus op jacht naar talentvolle vrienden!
Maandag 22 juni
De komende week neem ik jullie mee in de dynamische wereld van de MCN’s. MCN staat voor multi channel network en speelt zich af op open social platformen als YouTube. Het is een digitaal videonetwerk dat producenten en contenteigenaren aan de ene kant en YouTube-talenten aan de andere kant helpt bij het bouwen van hun eigen social video business. Als MCN zorgen we niet alleen voor bereiksopbouw en promotie, maar ook voor hogere en extra inkomsten voor en talentontwikkeling van deze mensen. Eind vorig jaar lanceerde RTL een eigen MCN en daar ben ik manager van. Wij opereren vanuit het bruisende hart van Amsterdam. In korte tijd zijn we behoorlijk gegroeid. Mijn team bestaat nu uit operations, channel management, partner management en native sales. Allemaal mensen uit de online video en social media industrie.
Bij ons is geen week – of zelfs dag – hetzelfde. Ik begin deze week met een intern teamoverleg waarin we de lopende zaken doornemen, zoals salesdeals en (nieuwe) partners. Vandaag maken we de samenwerking met maar liefst twaalf nieuwe partners bekend die zich de afgelopen tijd bij ons hebben aangesloten. Deze talenten, variërend van heel ervaren tot net startende met vlogs, produceren stuk voor stuk unieke en bijzondere content en ik ben enorm trots dat wij ze vertegenwoordigen. Hun video’s gaan over uiteenlopende onderwerpen die je onder verschillende thema’s kunt scharen: Fashion, Muziek, Fun & Entertainment, Urban Lifestyle en Fit & Food. Vorige week hebben we alle talenten op hun eigen, unieke manier op de gevoelige plaat vastgelegd. Zo staan onze dansers Vincent Vianen (bekend van o.a. SYTYCD) en Juvat Westendorp (bekend van GTST en SYTYCD) dansend op de foto. Een aantal van de foto’s is te zien in het persbericht dat we vandaag de wereld in hebben gestuurd. Daarin lees je ook meer over de talenten zelf.
Vanmiddag heb ik een afspraak bij een artiestenmanagementbureau. Veel (jonge) videomakers willen het liefst volop ‘creëren’ en het is dan goed om te worden begeleid op alle andere gebieden. Wij bieden ze de vrijheid en ruimte om zich te ontwikkelen door ze allerlei zaken rondom videodistributie- en commercie uit handen te nemen (niet voor niets is onze tagline ‘where talent comes to play’) en voor begeleiding in de breedte zijn er diverse artiestenmanagementbureaus. Het bureau waar ik een afspraak mee heb, werkt veel samen met bekende creators en presentatoren. We zullen vanmiddag bekijken welke talenten uit hun stal geschikt zijn voor een aantal van onze opkomende contentproducties voor zowel YouTube als TV. Want het blijft toch bijzonder dat ook de talenten die online al een echte ‘personality’ zijn toch nog steeds een TV-carrière ambiëren. Wat mij betreft is het een mooie wisselwerking en kan online video en TV elkaar op dit moment heel goed versterken. That’s where we come in!