Begin dit jaar heb ik de wondere wereld van Google/YouTube verlaten om dichter bij mezelf te komen. Klinkt zweverig, maar dat is het totaal niet. Ik wil gewoon terug in de start-up modus. En dan vooral op het gebied van MCN’s (multi channel networks) en online video. Ik heb fantastische jaren bij YouTube beleefd. Het innovatieve vermogen en de disruptive impact die tech heeft in het algemeen en YouTube, in mijn geval, in het bijzonder, heeft me versteld doen staan. In al die jaren mocht ik veel grote (en ook kleine) merken en makers informeren, inspireren en ook bij de hand nemen om hun weg te vinden in die compleet nieuwe wereld van technology en online video. Dat is overigens een van de redenen om te besluiten mijn expertise, innovatielust en mijn creativiteit in te zetten aan de andere kant van het ecosyteem: de kant van de makers en de zenders.
TV absoluut dood? Dacht het niet!
Ik ben nu een klein jaar los van Google en merk dat er naast enthousiasme, ook best wel wat aan te merken is op het gedachtegoed van Google, YouTube en de techies van deze wereld. Met name op de gedachte dat TV absoluut dood is. Broadcasting belachelijk is als je niche en zelfs uber-niche casting hebt. Contact alleen nog maar 1:1 moet zijn en technology overall leading is. Technology is bijna een doel op zich geworden. Content en verhalen vertellen zijn meer verworden tot een commodity. Dergelijke ideeën zie je ook bij de native MCN’s. Er wordt met een complete stelligheid verkondigd dat TV dood is en al het ‘oude’ niet meer deugd. Oftewel alles is anders en niets zal ooit meer hetzelfde zijn. Dat betwist ik. Het afgelopen jaar vol gesprekken, koppen koffie, daadwerkelijke samenwerking met makers en zenders heeft mij een andere conclusie doen trekken. De conclusie dat alles anders is en tegelijkertijd alles hetzelfde is gebleven!
Meer verstand van meer zaken
Wat er is veranderd, is dat het een kwestie van tijd is voordat alle schermen, en uiteindelijk alles, digitaal is. Je moet als maker dus ook verstand hebben van dingen als zoekgedrag en aanbevelingstechnieken. Hoe ga je om met browsing gedrag en hoe val je op tussen honderdduizenden kanalen op een groeiend aantal platforms in plaats van 10 tot 15 TV-kanalen op de afstandsbediening. Wat ook compleet is veranderd, is het directe contact tussen maker en fan. Hoe ga je als traditionele producent om met het grensoverschrijdende karakter van YouTube en met directe interactie. Bovendien kan een goede YouTuber met 500 euro budget per video miljoenen views en subscribers binnen halen. Dat zijn grote veranderingen waar je als traditionele makers en zenders mee te maken krijgt.
YouTubers vs the Beatles
Maar als je afstand neemt, zie je dat er met deze veranderingen ook heel veel hetzelfde is gebleven. Cool is nog steeds cool. Mensen (en ja dat zijn dus ook de YouTube kijkers) vallen nog steeds voor echte skills. Iemand die iets goed kan of ergens een passie voor heeft, wint fans. Dit zie je ook als je kijkt naar de fan events die YouTube makers organiseren. Je krijgt een offline event waar een aantal hysterische fans (doorgaans oververhitte jonge meisjes) een YouTube maker in het echt zien. Plak hier een zwart wit filter over heen en vervang het YouTube idool door de Beatles en zie daar. Niets veranderd.
Speld in een hooiberg
En wat ook absoluut overeind blijft in onze veranderende wereld is dat curation nog steeds cruciaal is. Het vertellen van de beste verhalen en het bouwen van sterke channels. Channels waar je kijkers de leukste, meest opvallende en unieke talenten presenteert die je uit de digitale hooiberg hebt gevist en die invloed hebben dankzij hun authenticiteit, talenten en geloofwaardigheid. En laat RTL daar nou al jaren ijzersterk in zijn. En dit is ook waar de MCN van RTL zich op richt en waardoor ik koos voor the other side… Er is veel werk te doen, maar er ligt een prachtige spannende tijd voor ons. We gaan meer mooi aanbod creëren voor de groep kijkers op YouTube. Vooral voor Generatie C (curation, connected, creation en community driven). Een doelgroep tussen de 18 en 35 jaar die groter is dan de doelgroep 12 tot 18 jarigen. En een groep waarvoor een tekort aan aanbod is. Wij willen de grote talenten op YouTube onderdak bieden om kwalitatieve content te maken voor deze doelgroep. Om ze te helpen commercieel interessanter te worden en om nieuwe thema’s op te pakken. Kortom, slaap rustig mensen. Morgen doe je je ogen open en is alles anders en alles nog hetzelfde.