Social media gebruik onder kinderen van 8-12 jaar

In Nederland wordt regelmatig onderzoek gedaan naar het social media gebruik en gedrag onder jongeren, maar weinig onder kinderen. Voor de komst van het YouTube kanaal GLITCH* heeft RTL daarom onderzoek laten doen naar het gebruik van social media platformen, content en trends onder kinderen tussen acht en twaalf jaar. In dit artikel delen we een aantal van de resultaten uit dit onderzoek.

Gebruik apps

De drie apps die het meest gebruikt worden door kinderen van acht tot twaalf jaar zijn YouTube (88%), WhatsApp (59%) en Instagram (33%). Kinderen tussen de tien en twaalf gebruiken meer WhatsApp en Instagram dan kinderen van acht en negen jaar. Onder 8/9-jarigen neemt Snapchat de derde plek over van Instagram. Snapchat wordt ook meer gebruikt door meisjes dan door jongens. Facebook wordt door slechts een op de vier kinderen gebruikt. Kinderen gebruiken de apps meerdere keren per dag. Zo kijkt 62% van de kinderen meerdere keren per dag op WhatsApp, 60% doet dit op YouTube en 47% gebruikt Instagram vaker dan een keer per dag.

Hoge engagement YouTube

YouTube staat bij 82% van de kinderen op nummer 1 als app die zij het vaakst gebruiken. Iets meer dan de helft van de kinderen heeft een eigen YouTube-account. Dit zijn vooral de oudere kinderen. Jongere kinderen gebruiken vaker het account van hun vader of moeder. Dit gebeurt vooral als YouTube wordt gekeken via tablet of PC.

Video’s op YouTube worden de hele dag door gekeken, maar het zwaartepunt van het gebruik ligt in de middag (zie tabel). De mate van engagement is hoog: het merendeel van de kinderen plaatst minimaal 1x per week een reactie. Opvallend is dat driekwart van de kinderen video’s kijkt van bekende mensen zonder zich te abonneren. De top drie bekendste vloggers zijn Enzo Knol (75%), Dylan Haegens (65%) en Meisje Djamila (48%).

Eigen account Instagram

Op Instagram heeft 89% van de kinderen een eigen account. Dit zijn ook relatief vaak de oudere kinderen. Kinderen zijn actiever op Instagram dan op YouTube. Ruim de helft van de actieve gebruikers plaatst zelf foto’s, verhalen en video’s. Het merendeel doet dit minimaal 1x per week. Instagram wordt op dezelfde momenten gebruikt als YouTube, namelijk ’s ochtends voor school (26%), na schooltijd (63%), na het avondeten (26%) en vlak voor het slapen gaan (20%).

Favoriete type content

Het favoriete type content waar kinderen naar kijken zijn muziekvideo’s (77%), wetenschap (76%), sketches (72%) en DIY-video’s (72%). Daarbij is geen verschil te zien in urbanisatie, geslacht en leeftijd. Wel zijn kinderen uit de stad minder bekend met video’s met ‘challenges’. De categorieën ‘spel’ en ‘gaming’ worden meer gewaardeerd door jongens dan meisjes.

*Glitch is een YouTube kanaal van RTL dat in september 2018 werd gelanceerd en voor en door kinderen wordt gemaakt. De thema’s van de formats op dit kanaal zijn gericht op challenges en wetenschap. O.a. Gio Latooy, OnneDi en Royalistiq maken content op dit kanaal voor de jonge doelgroep.

Gebruik apps

De drie apps die het meest gebruikt worden door kinderen van acht tot twaalf jaar zijn YouTube (88%), WhatsApp (59%) en Instagram (33%). Kinderen tussen de tien en twaalf gebruiken meer WhatsApp en Instagram dan kinderen van acht en negen jaar. Onder 8/9-jarigen neemt Snapchat de derde plek over van Instagram. Snapchat wordt ook meer gebruikt door meisjes dan door jongens. Facebook wordt door slechts een op de vier kinderen gebruikt. Kinderen gebruiken de apps meerdere keren per dag. Zo kijkt 62% van de kinderen meerdere keren per dag op WhatsApp, 60% doet dit op YouTube en 47% gebruikt Instagram vaker dan een keer per dag.

Hoge engagement YouTube

YouTube staat bij 82% van de kinderen op nummer 1 als app die zij het vaakst gebruiken. Iets meer dan de helft van de kinderen heeft een eigen YouTube-account. Dit zijn vooral de oudere kinderen. Jongere kinderen gebruiken vaker het account van hun vader of moeder. Dit gebeurt vooral als YouTube wordt gekeken via tablet of PC.

Video’s op YouTube worden de hele dag door gekeken, maar het zwaartepunt van het gebruik ligt in de middag (zie tabel). De mate van engagement is hoog: het merendeel van de kinderen plaatst minimaal 1x per week een reactie. Opvallend is dat driekwart van de kinderen video’s kijkt van bekende mensen zonder zich te abonneren. De top drie bekendste vloggers zijn Enzo Knol (75%), Dylan Haegens (65%) en Meisje Djamila (48%).

Eigen account Instagram

Op Instagram heeft 89% van de kinderen een eigen account. Dit zijn ook relatief vaak de oudere kinderen. Kinderen zijn actiever op Instagram dan op YouTube. Ruim de helft van de actieve gebruikers plaatst zelf foto’s, verhalen en video’s. Het merendeel doet dit minimaal 1x per week. Instagram wordt op dezelfde momenten gebruikt als YouTube, namelijk ’s ochtends voor school (26%), na schooltijd (63%), na het avondeten (26%) en vlak voor het slapen gaan (20%).

Favoriete type content

Het favoriete type content waar kinderen naar kijken zijn muziekvideo’s (77%), wetenschap (76%), sketches (72%) en DIY-video’s (72%). Daarbij is geen verschil te zien in urbanisatie, geslacht en leeftijd. Wel zijn kinderen uit de stad minder bekend met video’s met ‘challenges’. De categorieën ‘spel’ en ‘gaming’ worden meer gewaardeerd door jongens dan meisjes.

*Glitch is een YouTube kanaal van RTL dat in september 2018 werd gelanceerd en voor en door kinderen wordt gemaakt. De thema’s van de formats op dit kanaal zijn gericht op challenges en wetenschap. O.a. Gio Latooy, OnneDi en Royalistiq maken content op dit kanaal voor de jonge doelgroep.