Het programmaformat Dance Dance Dance werd in het tweede TV-seizoen naast TV-afleveringen en een app verrijkt met Virtual Reality (VR) content in de app. Onderzoeksbureau Ipsos heeft in opdracht van RTL onderzoek gedaan om inzicht te krijgen in de toegevoegde waarde van VR op de totale kijkersbeleving van Dance Dance Dance en op het beeld dat de kijker heeft van RTL en hoofdsponsor KPN. Er is een duik genomen in de context waarin kijkers de content van Dance Dance Dance ervaren.
Resultaten In het onderzoek rond Dance Dance Dance werden het televisieprogramma, de app én de VR-content in de app onder de loep genomen. Het televisieprogramma biedt de kijkers quality time, gezellig met elkaar op de bank, in sociale setting. Het programma wordt voornamelijk passief beleefd. De app brengt vervolgens de interactie op gang met de kijker, vergroot de engagement met het format en verlengt de kijkersbeleving.
De kijker staat open voor en is nieuwsgierig naar Virtual Reality en lijkt klaar voor een nieuwe vorm van engagement. Dit biedt mogelijkheid om echt te worden ondergedompeld in de sfeer van de zaal en op het podium.
Het onderzoek laat zien dat VR-content de potentie heeft om de overall kijkersbeleving te verlengen en intensiveren. Er is echter een aantal criteria waaraan de VR-content moet voldoen: • Hoogwaardig executieniveau: scherpe beeldkwaliteit en camerastandpunten vanaf de plek waar de actie zich bevindt. • Variatie: niet altijd hetzelfde type content, zoals een dans uit het TV-programma en ook variatie in perspectief. • Controle: de kijker voelt zich nog meer betrokken bij het format als hij een gevoel van controle heeft, bijvoorbeeld door keuze te hebben uit een ruim aanbod aan extra content en door zelf het camerastandpunt te kunnen kiezen. De kijker wordt de regisseur. • Fit met de basis, het TV-programma: zowel qua momentum (bijvoorbeeld sociale kijkerscontext versus individuele VR-beleving) als logisch voortbordurend op de content van het programma.
De introductie van VR-content positioneert RTL in de ogen van de kijker als voorloper op mediagebied. RTL blijkt door het ontwikkelen van een groot entertainment format als Dance Dance Dance in staat om jong en oud te verbinden in een snel veranderend medialandschap. De inzet van meerdere platformen binnen eenzelfde format verkleint de ontstane kloof tussen ouders en kinderen en creëert juist verbinding. De positieve houding van de kijker over het programmaformat straalt ook af op hoofdsponsor KPN. Er is een hoge recall dat KPN hoofdsponsor is en KPN heeft een logische link met het programmaformat.
Onderzoeksmethodiek Het onderzoek vond plaats in drie waves: rond drie TV-afleveringen van Dance Dance Dance en de app met speciale focus op de VR-video’s van de optredens. Via een onderzoeksapp van Ipsos zijn voor aanvang van de uitzendingen opdrachten gepubliceerd. In totaal hebben 42 actieve kijkers van Dance Dance Dance deelgenomen. Daarnaast zijn 12 telefonische interviews, de zogenaamde deep dives, afgenomen.
Voor meer informatie, neem contact op met Emilie Oosterhof, Teammanager Research en Intelligence.