Inkoopinfo TV-Spot en Special Advertising

Prijsberekening TV Spot en Special Advertising

Inkoopsystematiek

Er is geen vast tarief per spot. De prijs wordt bepaald door een GRP-maandprijs die afhankelijk is van diverse factoren, zoals het type doelgroep, de specifieke inkoopoptie die je kiest of in welke maand je de spot gaat uitzenden.

De inkoopsystematiek voor spotzendtijd werkt als volgt: in het mediacontract worden twee netto basisprijzen per GRP* afgesproken: een content basisprijs en tijdvak basisprijs. Daarnaast leggen we in het contract de prijsindex vast voor de doelgroepen die je wilt inkopen. In de TV Spot Ratecard 2020 (zie de link bovenin deze pagina) vind je maandindexen en de spotlengte-indexen waarmee je de prijs per maand en per spotlengte kunt berekenen. Je kunt kiezen uit diverse inkoopopties met elk een eigen productindex. Voor de programmeringspakketten geldt de content basisprijs en voor de tijdvak- en themapakketten geldt de tijdvak basisprijs. De productindex bepaalt de hiërarchie van de indeling. Voor een juiste balans in vraag en aanbod publiceren we maandelijks per product een marktindex (90-110) in onze programmering & marktindex tool. Voor RTL Telekids en RTL Z zijn specifieke pakketten beschikbaar.

Prijsberekening:

*1 GRP staat voor één reclamecontact met één procent van de doelgroep: 1 GRP is één procent kijkdichtheid binnen de doelgroep.

Voorbeeld

Een klant heeft een netto content basis prijs van €1000. Deze klant wilt een Sturing Vast Pakket inkopen op de doelgroep boodschappers 25-54 jaar in de maand maart voor een commercial van 20 seconden. De marktindex voor maart staat op 100.

Berekening

Netto Content Basis prijs (€ 1000) * doelgroep index Bds 25-54 (90) * maandindex maart (105) * product index Sturing Vast Pakket (121) * marktindex (100) * spotlengte index 20 seconden (75) = GRP Maandprijs (€ 858)

Contentpakketten

Met deze inkoopvorm kies je zelf de content die het beste past bij jouw campagne. Je kunt hierbij kiezen uit diverse pakketten.

Voor een garantie op plaatsing is het van belang dat er voor initiële indeling een selectieve blokselectie wordt aangeleverd. Na indeling van de campagne wordt het schema vastgezet en niet meer gewijzigd, met uitzondering van wijzigingen op grond van programmering, producthiërarchie of prognoses. Blokken die worden aangevraagd na initiële indeling hebben geen garantie op plaatsing. Bij deze contentpakketten moeten de blokken voldoen aan een selectiviteitseis t.o.v. 25-54 jaar. Deze selectiviteitseisen worden elke maand op de site gepubliceerd.

Specifiek Fixed Budget

Je kiest voor een vast budget zelf de zender en daarbinnen de reclameblokken.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Minimale looptijd: 7 dagen.
  • Voor dit pakket geldt de content basisprijs.
  • Productindex: RTL 4: 135 / RTL 5: 124 / RTL 7, 8, FOX Sports, Eurosport, Ziggo Sport en Ziggo Sport Select: 115 / Overige full audit kanalen: 112.
  • Bij verwachte over- en onderscores boeken wij in overleg blokken bij of af. Onze prognoses zijn hierbij het uitgangspunt.
  • Voor de initiële indeling is per ingekochte zender een ruime selectieve blokselectie nodig (150%).
  • Indien bij het aanvragen van een Programmering Pakket de blokselectie onvolledig is en/of niet voldoet aan de selectiviteiteis, wordt het Pakket niet ingedeeld.
  • Voor de blokselecties geldt dat meerdere aangevraagde blokken in hetzelfde programma op dezelfde dag als één aangevraagd blok worden beschouwd.
  • Over- en onderscores van de diverse inkoopvormen worden binnen de campagne met elkaar verrekend.
  • Blokken die worden aangevraagd na initiële indeling hebben geen garantie op plaatsing.
  • Het schema wordt vast gezet en niet meer gewijzigd, m.u.v. wijzigingen op grond van programmering en prognoses.
  • Indien er Specifiek Fixed ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
Specifieke GRP

Je kiest zelf de zender en daarbinnen de reclameblokken.

  • Productindex: RTL 4: 132 / RTL 5: 121 / RTL 7, 8, FOX Sports, Eurosport, Ziggo Sport en Ziggo Sport Select: 112 / Overige full audit kanalen: 109.
  • Voor dit pakket geldt de content basisprijs.
  • Voor de initiële indeling is per ingekochte zender een ruime selectieve blokselectie nodig (150%).
  • Indien bij het aanvragen van een Programmering Pakket de blokselectie onvolledig is en/of niet voldoet aan de selectiviteiteis, wordt het Pakket niet ingedeeld.
  • Voor de blokselecties geldt dat meerdere aangevraagde blokken in hetzelfde programma op dezelfde dag als 1 aangevraagd blok worden beschouwd.
  • Het daadwerkelijke aantal behaalde GRP’s wordt in rekening gebracht.
  • Het schema wordt vast gezet en niet meer gewijzigd, m.u.v. wijzigingen op grond van programmering en prognoses
  • Indien er Specifieke GRP ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
Sturing Vast

Je kiest minimaal 4 zenders en daarbinnen de reclameblokken.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Minimale looptijd: 7 dagen.
  • Voor dit pakket geldt de content basisprijs.
  • Productindex: 121.
  • Bij verwachte over- en onderscores boeken wij in overleg blokken bij of af. Onze prognoses zijn hierbij het uitgangspunt.
  • Voor de initiële indeling is per ingekochte zender een ruime selectieve blokselectie nodig (200%).
  • Indien bij het aanvragen van een Programmering Pakket de blokselectie onvolledig is en/of niet voldoet aan de selectiviteitseis, wordt het Pakket niet ingedeeld.
  • Voor de blokselecties geldt dat meerdere aangevraagde blokken in hetzelfde programma op dezelfde dag als 1 aangevraagd blok worden beschouwd.
  • Indien wij voor het Sturing Vast Pakket 4 dagen voor het einde van de subperiode nog geen blokselectie hebben ontvangen, boeken wij naar eigen inzicht blokken bij.
  • Over- en onderscores van de diverse inkoopvormen worden binnen de campagne met elkaar verrekend.
  • Indien wij 4 dagen voor het einde van de subperiode nog geen blokselectie hebben ontvangen, boeken wij naar eigen inzicht blokken bij.
  • De blokselectie moet voldoen aan de budgetverdeling over de RTL-zenders, die maandelijks wordt gepubliceerd op adverterenbijrtl.nl.
  • Het uitzendschema wordt gefixeerd na initiële indeling, maar blijft verplaatsbaar voor specifiek ingekochte zendtijd.
  • Optimalisatie van het uitzendschema is niet mogelijk.

Upfront Guaranteed

Op de veilingsite plaatsen we wekelijks kavels waarop je kunt bieden. Elke kavel is een pakket van een aantal GRP's die in een bepaalde periode wordt ingezet. De prijs is vastgesteld op basis van een TV-spot van 30 seconden en doelgroep 25-54 jaar. De veiling werkt bij afslag, wat betekent dat het bedrag dagelijks wordt verlaagd, tot het wordt verkocht. Op maandag plaatsen we nieuwe pakketten online.

Tijdvakpakketten

Met een tijdvakpakket bepaal je zelf in welk tijdvak de spots worden geplaatst.

Wij verzorgen de indeling in het gewenste tijdvak. De campagne wordt afhankelijk van je inkoopdoelgroep op diverse RTL-zenders en op een selectie van de full audit themakanalen geplaatst. Het uitsluiten van een zender (maximaal 3) kan tegen een toeslag van 5% per zender op het netto GRP-tarief. De inzet van de zenders is afhankelijk van doelgroep en selectiviteit. Klik hier voor een uitgebreid overzicht van de pakketten en de zenders.

Top Time Pakket

In het Top Time Pakket worden de spots uitgezonden bij RTL 4 tussen 18.00 en 24.00 uur, bij overige zenders tussen 19.30 en 23.00 uur en bij topevenementen of topprogrammering.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 115.
  • Tijdvak: RTL 4 tussen 18.00 en 24.00 uur, bij overige zenders tussen 19.30 en 23.00 uur en bij topevenementen of topprogrammering.
  • De topevenementen of topprogrammering die onderdeel uitmaken van het Top Time Pakket worden maandelijks op adverterenbijrtl.nl gepubliceerd.
  • Het budget van het Top Time Pakket mag maximaal 30% van het campagnebudget bedragen.
  • De inzet van de zenders is afhankelijk van doelgroep en selectiviteit. Hier vind je het overzicht met de pakketten en indicatieve zenderverdeling voor de betreffende maand.
Early & Late Time Pakket

In het Early & Late Time Pakket worden de spots uitgezonden tussen 16.30 en 20.00 uur en tussen 22.30 en 25.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 101.
  • Tijdvak: tussen 16.30 en 20.00 uur en tussen 22.30 en 25.00 uur.
  • De inzet van de zenders is afhankelijk van doelgroep en selectiviteit. Hier vind je het overzicht met de pakketten en indicatieve zenderverdeling voor de betreffende maand.
Daytime Pakket

In het Daytime Pakket worden de spots uitgezonden tussen 06.00 en 18.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 5
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 85
  • Tijdvak: tussen 06.00 en 18.00 uur.
  • Bij een DRTV-campagne kan het uitzendschema worden gefixeerd tegen een toeslag van 5%.
Nighttime Pakket

In het Nighttime Pakket worden de spots uitgezonden tussen 24.00 en 06.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 5.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 75.
  • Tijdvak: tussen 24.00 en 06.00 uur.
  • De inzet van de zenders is afhankelijk van doelgroep en selectiviteit. Hier vind je het overzicht met de pakketten en indicatieve zenderverdeling voor de betreffende maand.
Promillage Pakket

Het Promillage Pakket kan alleen worden ingekocht voor reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken en de spots worden uitgezonden tussen 21.00 en 25.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 111.
  • Tijdvak: tussen 24.00 en 6.00 uur.
  • De inzet van de zenders is afhankelijk van doelgroep en selectiviteit. Hier vind je het overzicht met de pakketten en indicatieve zenderverdeling voor de betreffende maand.

Doelgroeppakketten

 

Doelgroeppakket Plus

RTL 4, RTL 5 en een selectie van passende full audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 85.

Doelgroeppakket

Een selectie van passende thematische full- en light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 75.

Doelgroeppakket Light

Een selectie van passende light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 5.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 59.

Themapakketten

Wil je aanwezig zijn bij aansprekende thema’s voor specifieke doelgroepen?

Dat kan met onze themapakketten, samengesteld voor onder andere mannen, vrouwen, jong volwassenen, kids en AB1. Bij themapakketten delen wij de spots in en zijn deze spots door ons verplaatsbaar binnen het desbetreffende thema. Optimalisatie van de uitzendschema’s is in dit geval niet mogelijk. Over- en onderscores worden binnen een campagne met elkaar verrekend en de minimale looptijd van campagnes is 7 dagen. Met deze themapakketten is het ook mogelijk om je campagne door te plaatsen op aan dit thema gerelateerde websites.

Sport Pakket

Wil jij een fanatieke en sportieve doelgroep bereiken? Het Sport Pakket zorgt ervoor dat jouw spots worden geplaatst rondom de populairste sportprogramma’s en wedstrijden. We plaatsen je spot bij RTL 7 Sport content, de Ziggo Sport-kanalen, FOX Sports en Eurosport. Zo bereik je een groot aantal voetballiefhebbers, maar ook fans van Formule 1, darts, basketbal, rugby en nog veel meer mooie sporten.

  • Sturing op mannen 25-54 jaar.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 115.
Kids Pakket

Met het Kids Pakket bereik je kinderen en hun ouders via verschillende populaire kwalitatieve kidsplatformen: B.O.Z., Cartoon Network, Disney Channel, Disney XD, Nickelodeon, Nick Jr, en RTL Telekids. We brengen jouw merk onder de aandacht met een breed scala aan leuke en educatieve kids-content, voor pre-school-kids tot brugklassers.

  • Dit pakket is in te kopen op de doelgroepen 3-8 jaar, 6-12 jaar, jongens 6-12 jaar en meisjes 6-12 jaar.
  • Dit pakket heeft zijn eigen maandindexen.
  • De marktindex is van toepassing op het Kids pakket (85-115).
  • Minimaal aantal GRP’s: 30.
  • Voor dit pakket geldt een Kids basisprijs.
  • Wil je je zenders zelf kiezen dan kan dit met een index van 105.
  • Ratecard Kids
RTL Z & Nieuws Pakket

Met het RTL Z & Nieuws Pakket bereik je iedereen die altijd op de hoogte wil zijn van de actualiteit.

  • Spots worden uitgezonden bij RTL Z en alle nieuwsuitzendingen bij RTL 4.
  • Productindex: 110.
RTL Z GRP Pakket

Het RTL Z GRP Pakket bereikt een doelgroep die interesse heeft in (breaking) news, finance, tech, business en life.

  • De spots worden uitgezonden bij RTL Z.
  • Productindex: 90.

Special advertising

Special advertising is maatwerk: een unieke, creatieve campagne waarbij TV en online gecombineerd ingezet kunnen worden.

Met de exclusieve vormen van spotreclame wordt jouw boodschap bijvoorbeeld op een opvallende manier verweven in de vormgeving van de TV-zender of in een programma naar keuze. De exclusieve uitzendpositie en de creatieve vormgeving zorgen voor een hoge attentiewaarde.

Onderzoek bevestigt dat kijkers special advertising zien als opvallend en sympathiek. Bovendien werkt dit product zeer goed bij het stimuleren van merkeffecten en het verhogen van de reclamebekendheid. Producten Voor special advertising gelden dezelfde selectiviteitseisen als voor inkoop spot. Om je bereik te vergroten, bieden we je de gelegenheid om op basis van je doelstellingen een op maat gemaakte campagne te ontwikkelen, van single media tot een volledig geïntegreerd 360-graden concept.

We bieden verschillende uitingen:

Identspot

De commercial wordt verweven met de vormgeving die het reclameblok opent. Hierna volgt een vloeiende overgang naar jouw spot.

  • Productindex: RTL 4: 159 / RTL 5, 7, Z: 154 / RTL 8: 151.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • De minimale spotlengte bij een Identspot is 20 seconden.
  • Bij de tariefbepaling van Identspot wordt voor de overgang van de RTL-zendervormgeving naar de commercial 5 seconden in rekening gebracht.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).
Blockcloser

De commercial wordt verweven met de vormgeving die het reclameblok afsluit. Claim het reclameblok door een identspot te combineren met een blockcloser.

  • Productindex: RTL 4: 159 / RTL 5, 7, Z: 154 / RTL 8: 151.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • De minimale spotlengte bij een Blockcloser is 20 seconden.
  • Bij de tariefbepaling van de Identspot wordt voor de overgang van de RTL-zendervormgeving naar de commercial 5 seconden in rekening gebracht.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).
Frame split

De commercial wordt tussen twee programma’s geplaatst, in de look & feel van de zender, tijdens een exclusief reclamemoment. Onderin beeld is een aftelklok te zien ter aankondiging van het volgende programma.

  • Productindex: 162.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken contentbasisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • De maximale spotlengte van een Frame Split is 20 seconden.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).
Content split

De commercial wordt tussen twee programma’s geplaatst in de look & feel van de zender tijdens een exclusief reclamemoment. Bovendien wordt de uiting gekoppeld aan relevante actuele content (zoals het weer, een kooktip of sportuitslagen) waardoor je meerwaarde creëert voor de kijker.

  • Productindex: 169.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale content basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).
Overlay banner

Een commerciële banner tijdens een programma waarbij je communiceert op het moment dat de aandacht het hoogst is. Het programma blijft goed zichtbaar, waardoor het mogelijk is een creatieve koppeling te maken tussen de uiting en de programma-inhoud.

  • Productindex: 179.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale content basisprijs van € 611.
  • De maximale spotlengte van een Overlay Banner is 10 seconden.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).

Charitatieve pakketten

We hanteren speciale tarieven voor non-profit organisaties. Er zijn verschillende doelgroeppakketten mogelijk tegen een vaste lage prijs. Op deze tarieven is nog wel een doelgroep-, maand-, en marktindex van toepassing:

Chari – Doelgroeppakket Plus

RTL 4, RTL 5 en een selectie van passende full audit zenders

  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt een basisprijs van € 400

Chari – Doelgroeppakket

Een selectie van passende thematische full- en light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt een basisprijs van € 360

Chari – Doelgroeppakket Light

Een selectie van de light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 5.
  • Voor dit pakket geldt een basisprijs € 280